Cheung Chau (Zou Xiang) - zwycięzca
Amerykańskiego Konkursu Dyrygentów w roku 2024 jest profesorem zwyczajnym i
dyrektorem Studiów Orkiestrowych w Utah Valley University oraz dyrektorem muzycznym Utah Valley Youth Symphony w
Orem, USA, dyrektorem muzycznym Sinfonietty
Polonii w Poznaniu, głównym dyrygentem gościnnym Changsha Symphony Orchestra
w Hunan, Chiny i dyrygentem oraz pedagogiem w International Musicians'
Academy we współpracy z Sinfonietta Vidin w Vidin, Bułgaria.
Cheung
Cau inspiruje
publiczność swoimi znakomitymi występami i różnorodnym programem, współpracą
z lokalnymi instytucjami artystycznymi oraz angażowaniem lubianych i ekscytujących
artystów. Prowadząc ponad
760 koncertów w 16 krajach na całym świecie, zdobył
uznanie jako muzyk i dyrygent. Oprócz zdobycia pierwszej nagrody w
cieszącej
się międzynarodowym
uznaniem American Prize
jako profesjonalny dyrygent orkiestry
w 2024 r., Chau jest od lat członkiem USA
National Arts Associate Sigma Alpha Iota zrzeszającym tak wybitnych muzyków, jak
Semyon Bychkov, Sir Neville Marriner, Andre
Watts i Pinchas Zukerman, a w 2018 roku zdobył nagrodę Nauczyciela Roku ASTA.
Światowa premiera nagrania Królowej śniegu Gabriela Kaczmarka z
Sinfoniettą Polonią pod batutą maestra Chau w 2017 roku, dla wiodącej polskiej wytwórni Acte Préalable,
została nagrodzona Srebrnym Medalem Global Music Awards.
Jako
dyrektor muzyczny Sinfonietty Polonii Chau zapoczątkował w 2007 roku cykl Koncertów
Noworocznych, który zgromadził ponad dwustutysięczną publiczność. Sinfonietta Polonia koncertowała w całej Europie oraz
odbyła dwukrotnie trasy koncertowe w Chinach. Wystąpiła też w gali Federico
Felliniego w Cinecittà Studios w Rzymie, która zwyciężyła w konkursie Najlepsza Gala Świata w 2017
roku.
Jako dyrektor orkiestr
na UVU, Chau współpracował z wieloma artystami i zespołami, w tym z Jasonem Alexandrem, Kathryn Eberle, Colinem Carrem, Hansem Eulerem, jedenastoma wykładowcami wydziału muzycznego UVU
w rolach solistów,
Operą UVU, Chórem UVU, UVU Center for Constitutional Studies, UVU Office for Global Engagement, UVU College of Science,
Wydziałem Teatru, Tańca i Sztuk Wizualnych UVU, Wasatch Chorale, Mapleton Chorale, Chórem Kameralnym Opus
South Utah University i innymi. Premierowe wykonanie z orkiestrą symfoniczną UVU II Symfonii Mahlera "Resurection" w Noorda Center w kwietniu 2024 roku stało się jednym z najlepiej sprzedających się koncertów na UVU i jedynym wyprzedanym
w 100% koncertem w Noorda Center w sezonie 2023 – 2024.
W latach 2024 – 2025 Orkiestra Symfoniczno-Kameralna UVU zaprezentuje Wertera Masseneta z Operą UVU,
"Kabaret" – wieczór muzyki Gershwina z Wydziałem Teatralnym UVU oraz
koncert tang z Zespołem Tańca Współczesnego
UVU. W ramach projektów symfonicznych UVU maestro zaprosił skrzypaczkę Aubree Oliverson,
która wykona z orkiestrą symfoniczną UVU Koncert skrzypcowy Sibeliusa
w 160. rocznicę jego urodzin.
Jako dyrygent profesjonalnych orkiestr, Chau
w pierwszych latach swojej kariery był asystentem maestra Edo de Waart w Filharmonii w Hongkongu. Dyrygował wówczas
transmitowanym przez telewizję na cały świat koncertem z okazji 10. rocznicy powrotu Hongkongu do Chin w 2007
roku. Honorowym gościem tego koncertu był prezydent Chin Hu Jintao.
Przez kilka lat występował gościnnie z Changsha Symphony w Hunan w Chinach,
przez rok był dyrygentem-rezydentem tej orkiestry, a obecnie jest jej głównym dyrygentem gościnnym.
Koncerty z Changsha Symphony transmitowane przez chińską telewizję docierają do milionów widzów. Od 2004 roku pełnił funkcję dyrektora muzycznego Sinfonietty Polonia, z którą
wykonał ponad 300 koncertów, docierając do ponad 300 000 słuchaczy. Był pierwszym dyrygentem gościnnym Filharmonii Lubelskiej w Polsce, a obecnie jest dyrygentem Sinfonietty Vidin w ramach Międzynarodowej Akademii
Muzycznej w Vidin, Bułgaria
Jako dyrygent zespołów młodzieżowych, oprócz pełnienia funkcji dyrektora muzycznego Utah Valley Youth Symphony od 2013 roku, nagrodzonej w 2022 roku nagrodą dla Najlepszej Organizacji Młodzieżowej Provo, Chau był trzykrotnym gościnnym dyrygentem Międzynarodowego Stowarzyszenia Szkół Azji Południowo-Wschodniej w Dżakarcie, Bangkoku i Kuala Lumpur. Był dyrygentem Utah All State Orchestra i ambasadorem edukacji w Filharmonii Hongkongu, dyrygując orkiestrą w ponad 70 koncertach edukacyjnych i odwiedzając setki uczniów szkół średnich
każdego roku. Chau dyrygował także zespołami młodzieżowymi w Utah, w tym Sandy Youth Symphony, The Weber School District Honors Orchestra i Bridgerland Honors Orchestra w Logan.
Chau był dyrektorem muzycznym lokalnych orkiestr, w tym Central Pennsylvania Symphony, Bloomington Symphony i Manchester Symphony, wykonując muzykę od
musicali Broadwayu, muzyki filmowej i popularnej, w tym muzyki Beatlesów, przez balet, po klasyczne standardy, w tym muzykę Coplanda, Sibeliusa, Brucknera, Bernsteina, Holsta, Brahmsa i wielu innych. W
Pennsylvania Symphony zainicjował przedstawienie "Taniec z gwiazdami PA", projekt we współpracy z legislaturą Pensylwanii, w ramach którego zebrano tysiące dolarów dla Pennsylvania Alzheimers'
Association.
Jako dyrygent orkiestr uniwersyteckich, Chau był dyrektorem orkiestr w Haverford College i University of
Connecticut. W Utah Valley University uzyskał stopień profesora zwyczajnego i doprowadził Orkiestrę Symfoniczną UVU do półfinału American Prize w 2018 roku.
Gościnnie dyrygował Moskiewską Orkiestrą Symfoniczną w Rosji,
filharmonikami Nordhausen i Nuremberg Symphony w Niemczech, Filarmonica Marchigiana we Włoszech,
Royal Stockholm Philharmonic w Szwecji, Vaasa Symphony w Finlandii, Williamsport Symphony, Charlottesville Symphony, Ballet West Orchestra w Stanach Zjednoczonych,
orkiestrą Opery
i Filharmonii Podlaskiej, orkiestrami Filharmonii Świętokrzyskiej, Lubelskiej,
Sudeckiej i Olsztyńskiej. W Chinach dyrygował Chińską Narodową Orkiestrą Symfoniczną,
orkiestrami Filharmonii w Tianjin, Wuhan, Xiamen, a w 2007 roku był stałym dyrygentem gościnnym
Teatru Operowego Mongolii Wewnętrznej.
Chau dyrygował przedstawieniami baletowymi
Giselle i Dziadek do orzechów z Central Pennsylvania Youth Ballet i Ballet West w Harrisburg
Whitaker Center oraz w Capitol Theatre w Salt Lake City. Był gościnnym dyrygentem Wielkiego Teatru Opery i Baletu w Poznaniu, gdzie w 2014 roku dyrygował prapremierą
Alicji w Krainie Czarów. Chau poprowadził prapremierę Królowej Śniegu w marcu 2016 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Od tego czasu regularnie prowadził
Alicję w Krainie Czarów i Królową Śniegu w Poznaniu oraz w prestiżowej Operze Nova w Bydgoszczy.
Jako dyrygent operowy Chau współpracował m.in. z Operą UVU, Królewską Operą Akademii Sztokholmskiej i Georgia Southern Opera, dyrygując m.in.
Jaś i Małgosia Humperdincka, Werter Masseneta, Cosi fan tutte Mozarta.
Artyści, z którymi Chau współpracował jako dyrygent, to Stephanie Chase, Monte Belknap, Kathryn Eberle, Barnabás Kelemen, Stefan Tarara, Colin Carr, Jeffrey Solow, Matt Holland, Rebecca Corruccini, Jason Alexander, Leticia Oaks Strong, Ning An, Ulrich Knörzer, Bob Evans, Maria Masycheva, Nathan Hughes, Barbara Kubiak, Anna Maria Staśkiewicz, a także wielu innych solistów i osobistości o krajowej i międzynarodowej renomie w USA.
Niemczech, Polsce i Chinach. Chau regularnie współpracuje również z nietradycyjnymi artystami koncertowymi, takimi jak bułgarscy mistrzowie tańca ludowego, romscy artyści ludowi, tancerze (baletowi,
tańców nowoczesnych i towarzyskich), lektorzy, artyści wizualni.
Cheung
Chau wiolonczelista występował jako solista z Hong Kong Philharmonic, Macao Symphony, Changsha Symphony, Gettysurg Chamber Orchestra, Timpanogos Symphony, UVU Symphony, Sinfonietta Polonia, Sinfonietta Vidin i wykona premierę Koncertu wiolonczelowego Guldy na UVU we współpracy z UVU Wind Symphony w marcu 2025 roku.
Chau uzyskał pierwszy podwójny doktorat w New England Conservatory w zakresie dyrygentury orkiestry dętej i gry na wiolonczeli, studiował dyrygenturę u Franka Battistiego i wiolonczelę u Colina Carra. Był dyrygentem w Aspen Conducting Academy pod kierunkiem Davida Zinmana i Alana Gilberta. Studiował dyrygenturę orkiestrową u Jormy Panuli w Królewskim Konserwatorium w Szwecji, a jego mentorami byli Edo de Waart i Charles
Dutoit.
"Cheung Chau poprowadził imponujący koncert symfoniczny w
Sondershausen... wyraziście i przekonująco pokazał swoje umiejetnosci... Muzyczny fajerwerk rozpętał się przed publicznością, pomiędzy zapadającą miękkością a euforycznym uczuciem młodości. Ta interpretacja sprawiła, że wielkość dzieła (Symfonii "Wielkiej" Schuberta) stała się natychmiast zrozumiała".
—Ronald Urlig, Thueringer Allgemeine, Erfurt, niemiecki
"Obrazy (w Rapsodii litewskiej Karłowicza) są niewątpliwie trudne do interpretacji, gdyż są emocjonalnie gęste, złożone. Orkiestra pod batutą Chau malowała je jednak w ciemnych barwach, tak bardzo pożądanych w pierwszym obrazie, odpowiednio rozjaśniając spektrum barw w kolejnych epizodach – w subtelnym Andante tranquillo, tanecznym Allegretto giocoso, a wszystko to aż do powrotu początkowej nostalgii. Słuchanie "Rapsodii litewskiej" sprawiało wielką satysfakcję i przyjemność właśnie dzięki konsekwentnej konstrukcji i progresji nastrojów Chau, umiejętnemu stopniowaniu emocji i logicznej narracji".
—Dorota Gonet, Gazeta.Wyborcza, Lublin
|